Gastblog van Meta Groot Antink van Tekst met Pit

Hoe krijg je meer omzet?

Met meer klanten.

Hoe krijg je meer klanten?

Door meer vrienden te maken.

Hoe maak je meer vrienden?

Door cadeautjes te geven.

Echt?

Ja, echt!

 

Als je de marketingdeskundigen een beetje volgt, weet je dat je hele systeem aan elkaar hangt: mensen komen via social media naar je website, je blogartikelen en je producten. Je maakt van vreemden vrienden en van vrienden klanten, en van klanten ambassadeurs die jou aanbevelen aan nieuwe vreemden die weer vrienden kunnen worden.

Cruciaal daarin is het contact, dat jij warm houdt door goede nieuwsbrieven te versturen.

Daarin is dan weer cruciaal dat jij meer biedt dan alleen die nieuwsbrief. Je krijgt namelijk veel, veel meer inschrijvingen als je iets heel leuks, gratis weggeeft. Die nieuwsbrief doe je er gratis bij.

Maar dan. Wat is een gave weggever?

Vroeger was dat een kortingsbon. Bij webshops van grote winkels vind je die nog. Maar het is wel wat plat, die directe korting.

Toen kwam er het kennisdelen, in de vorm van een e-book, speciaal voor ondernemers in de zakelijke dienstverlening. Je ontwierp er een mooi e-cover bij en het verkocht zichzelf, los van het feit dat het gratis was.

Maar ook dat e-book is alweer achterhaald, ten onder gegaan in de overvloed van ellenlange leesverhalen over voor de hand liggende onderwerpen.

Meer tijd, meer waarde

Het liefst geef je nu iets weg, waarmee de ontvanger jou echt beter leert kennen. En dan niet eenmalig, maar ze moeten ook even aan je wennen. Dus geef je ze de tijd.

Je stuurt ze een video-serie met tips, met steeds een paar dagen tussentijd.

Je geeft ze een complete gratis online training om te bewijzen dat dit nog maar het tipje van de sluier is.

Of meer warmte?

Of je grijpt terug naar simpel en strak: een checklist. Maar dan wel eentje met een aanbod om de uitkomsten nog even samen door te praten, zodat je toch de diepte in kunt en persoonlijk contact opbouwt.

Inleven in je doelgroep

Misschien is jouw doelgroep wel voor het grootste deel forens en zitten ze uren in de auto op weg naar hun werk, of hun klant. Dan zijn audiobestanden ideaal om jouw training mee aan te bieden. Als podcast, op je smartphone of mp3, ideaal.

Meer actie en daadkracht

Of heb je een doelgroep die uit is op actie. Die zelf wil ontdekken? Denk dan eens aan een werkboek. Online, dus gewoon als pdf, maar dan wel met opvolgmails zodat ze er hoofdstuksgewijs doorheen werken en mensen er écht verder mee komen. Is dat niet mooi?

Meer diepgang dan concurrent

Ik heb ook een klant die inzicht levert. Ze heeft zoveel in haar mars, dat ze het zich prima kan veroorloven om alvast wat basisprincipes weg te geven. Dus biedt ze een test aan waarmee je inzicht krijgt in je eigen persoonlijkheid en hoe je samenwerkt in een team. Uiteraard krijg je daarna haar blogartikelen, wederom met veel diepgang en specifiek voor haar doelgroep. Juist door die diepgang onderscheidt ze zich van haar concurrenten.

Hip, hot en happening

Helemaal hip, maar hoe lang nog, is de challenge. Eigenlijk is dit een online training waarin je iets moet zien te bereiken, maar het verschil is dat je er een beperkte tijd aan werkt, en vaak vanuit een gezamenlijke startdatum. Ideaal voor het opbouwen van een groepsdynamiek waarin jij als aanbieder automatisch de leidende rol hebt, en dus ook aanzien verkrijgt. Ook handig omdat je vooraf weet in welke periode jij extra aandacht en tijd investeert in deze nieuwkomers. En effectief omdat het krachtig is, met een groep, interactie en dus al gauw een beter resultaat dan dat e-book wat je aflevert en nooit meer naar informeert.

En… ACTIE!

Waar het om gaat, is dat je iets biedt waar jouw doelklant écht blij van wordt. Heb je een webshop en concurreer je op prijs, dan is die kortingsbon perfect!

Heb jij baat bij het weggeven van veel kennis, omdat je meest-wetende-vriend de groots mogelijke drive heeft om juist jou in te huren, dan stuur je op diepgang en kennis delen.

Maar richt je je op stressende werkende moeders, dan zou het wel heel raar zijn om een e-book van 20 pagina’s in kleine lettertjes aan te bieden.

  1. Bedenk dus eerst: wat wil jouw ideale klant?
  2. Bedenk dan: wat kan ik hem of haar bieden zonder alles weg te geven? Een afgerond iets, waar ze echt verder mee komen.
  3. En tot slot: bedenk hoe je dat in een vorm kan gieten die past bij jou, en bij jouw klant.

Heb je een leuk idee? Denk je? Gooi het hieronder in het commentaarveld en je krijgt gratis mijn reactie. Wil je écht groots uitpakken? En ben je bereid om daar een middag over te sparren met mij zodat je alles helder hebt, gestructureerd en compleet met actieplan voor de uitwerking? Dan kun je gebruik maken van mijn challenge-pakket: http://www.tekstschrijver.frl/challenge-maken/