Heb je enig idee wat Technostress is? Op wikipedia word het als volgt beschreven.

Technostress is the negative psychological link between people and the introduction of new technologies.

Ik ben er heel erg blij mee dat we tegenwoordig smartphones, tablets en laptops hebben. Het maakt het voor mij veel makkelijk om mijn werk te doen. Verder is het ook leuk om met die gadgets bezig te zijn.  Ik zou in ieder geval niet meer zonder kunnen hoor! Maar helaas zitten er ook wel nadelen aan!

Zo kan je het gevoel krijgen dat je altijd bereikbaar moet zijn, of word je telkens gestoord door geluidjes op je telefoon dat er weer een berichtje of mailtje binnen is gekomen. Als je die hoort binnenkomen ben je vaak geneigd om toch even te kijken wat er nu binnen is gekomen.

Veel mensen (waaronder ook ik hoor) checken ook in de avond hun mail. Waardoor het regelmatig gebeurd dat ik toch nog even aan het werk ga, of dat ik ‘s nachts lig te denken wat ik allemaal moet doen dankzij die mailtjes die ik heb gelezen. Hierdoor slaap ik minder goed en dat heeft de volgende dag dan direct weer gevolgen voor mijn prestaties. Niet best dus.

De stress die ontstaat als gevolg van de druk om continue bereikbaar te zijn, alles online te volgen en voortdurend snel te reageren noemen we Technostress.

De gevolgen van technostress zijn vergelijkbaar met die van gewone stress.

Om te voorkomen dat je last krijgt van technostress heb ik hier 5 tips voor je.

1.  Zet je mobiele telefoon af en toe uit!

Ieder mens heeft tijd nodig om even NIET met werk bezig te zijn. Daardoor krijg je weer rust en ruimte in je hoofd. Met als grootste voordeel dat je daarna weer met een uitgerust gevoel aan de slag kunt gaan, en voor sommige mensen ook met hernieuwde creativiteit.

Dus ben je toe aan een beetje ontspanning? Zet hem uit!

2.  Verander de instellingen op je telefoon, tablet en computer

Zorg ervoor dat jij bepaald wanneer je de berichten bekijkt die je wilt bekijken. Op je smartphone en op je tablet kan je gewoon instellen dat hij geen berichten hoeft op te halen, totdat jij het aangeeft. En doe dit ook op je computer.

Zet de geluidjes van al die berichten uit! Dat geeft echt een heleboel rust

3.  Laat je klanten weten wanneer je bereikbaar bent

Heb jij het gevoel dat je voor je klanten altijd bereikbaar moet zijn? Willen ze dat je altijd direct reageert? Laat het ze dan weten dat dat niet het geval is! Geef aan wanneer ze je mogen bellen (of anders gezegd wanneer je de telefoon zult opnemen). Heb je een vrije dag, communiceer die dag dan ook niet met je klanten.

Je moet ze een beetje opvoeden in dit soort dingen. Blijf netjes en zeg; ik ben op die en die dagen bereikbaar.

En ben je geneigd om altijd snel op mails te reageren, dan gaan je klanten dat ook op een gegeven moment van je verwachten. Kan je dan een keer niet snel reageren op een mail, dan zullen ze je sneller bellen of nogmaals mailen.

4.  Maak afspraken met jezelf.

Bedenk op welk moment je wel bereikbaar wilt zijn en wanneer niet. Deze afspraken helpen je om bewust om te gaan met alle informatie die op je afkomt. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je vlak voor het slapen gaan niet meer op je mobiel kijkt. Op die manier zal je meer ontspannen naar je bed toe gaan.

5.  Plan vaste momenten mailmomenten in

Continue met je mail bezig zijn kan stress veroorzaken. Daarom is het slim je niet voortdurend te laten afleiden door nieuwe berichten, maar op vaste tijden je mail te checken. Bijvoorbeeld aan het begin van de middag en aan het einde van de dag. Dat laatste zorgt ervoor dat je ’s ochtends niet overspoeld wordt door een enorme berg mail.

Maar misschien nog wel de allerbeste tip is om er zelf een balans in te vinden!

Ik vind het fijn dat mijn mail op mijn telefoon binnenkomt. Maar ik wil wel zelf bepalen wanneer ik die ophaal.
Voor mij werkt het niet om maar 2 keer per dag mijn mailbox te checken. Dat voelt niet goed, dus doe ik het niet. Maar je telefoon uitzetten is wel echt een goede optie als je geconcentreerd aan het werk wil. Omdat je toch echt afgeleid word als er een bericht binnenkomt. En wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat je dan ongeveer 10 minuten nodig hebt om terug te komen in datgene wat je aan het doen was.

Dus doe wat voor jou het beste voelt.

Nu ben ik benieuwd naar jouw ervaringen. Hoe voorkom jij dat je last krijgt van technostress?

Ik zie je reactie graag hieronder.