Wil je eigenlijk wel een nieuwsbrief?

Als ondernemer met een website is de kans groot dat jou ooit is geadviseerd om te gaan werken met een nieuwsbrief. Omdat je daarmee maandelijks, wekelijks of tweewekelijks contact kunt houden met je achterban, blijf je in beeld en bouw je een band op.

Het werkt, absoluut.

Als je goede informatie biedt is zo’n nieuwsbrief per mail echt van toegevoegde waarde. Je kunt er een stuk expertise laten zien, of jouw visie delen. Je lezers leren jou daardoor beter kennen, raken overtuigd van jouw kunde en zullen andere ondernemers op jou attenderen.

Maar ik schrijf dit bewust heel bescheiden op.

Omdat die hele nieuwsbriefmarketing, zoals dat heet, wel een project van de lange adem is. Ik kan wel roepen dat de klanten op je af zullen komen hollen, maar dat is gewoon niet zo, zeker niet in het begin.

Waarom zou je er dan überhaupt aan beginnen?

Nieuwsbriefmarketing brengt je niet direct klanten. De eerste die zich inschrijven voor jouw updates, tips of mailings, hoe je ze ook maar noemt, zijn je vrienden en collega-ondernemers. Misschien wel ex-collega’s van bedrijven waar je gewerkt hebt. Ze zijn nieuwsgierig en willen weten wat je doet.

Maar nu komt het grappige.

Al die mensen die best dichtbij jou staan, krijgen zo toch een beter beeld van jou. En: ze worden daar met regelmaat aan herinnerd. Daardoor is de kans groot dat ze je gaan promoten bij anderen. Dat ze eens wat delen op social media, of gericht doormailen aan iemand van wie ze denken dat die er echt baat bij heeft.

Als dat klopt, dan schrijft diegene zich graag in voor jouw nieuwsbrief.

Dan gaat hij of zij vanzelf ook jouw informatie delen, want het sluit immers aan bij zijn/haar interesse of vakgebied. Je begint dan wel met je moeder en je zus, uiteindelijk krijg je steeds meer mensen in je abonneelijst die écht bij je passen. Niet alleen omdat ze je aardig vinden, maar omdat ze je goed vinden om wat je schrijft of vertelt, want je nieuwsbrief kan natuurlijk ook gewoon korte video’s bevatten, als je liever praat dan schrijft.

Jouw nieuwsbrief wordt dan een olievlek.

Maar wel één die niet vervuilend werkt natuurlijk J

Het gaat alleen langzaam. Want het is onmogelijk om echt élke week een artikel te schrijven dat precies aansluit bij de problemen en zorgen van de lezer. Dit artikel over het belang van nieuwsbrieven is bijvoorbeeld ook alleen maar interessant voor degene die nog geen (goed werkende) nieuwsbrief hebben. De rest slaat deze keer de hele mail over. Het is niet voor niets dat een openingspercentage van 50% van de ontvangers al heel netjes is!

Ik kan je wel een tip geven.

Als ik voor iemand een website maak, vraag ik namelijk niet: wil je een nieuwsbrief versturen?

Ik vraag twee andere dingen. Nummer één is: wil je gaan bloggen?

Bloggen is namelijk het delen van je kennis, in artikels of video’s. Als je dat wilt, zul je moeten zorgen dat die kennis wordt verspreid onder je potentiële doelgroep. Dat kan met social media, vluchtig, maar biedt een opbouwend platform als je je eigen nieuwsbriefdienst opzet. Wil je bloggen, dan heb je een nieuwsbrief nodig om je meest actuele blog steeds te delen.

Vraag nummer twee is: Heb je een gratis weggever?

Met een gratis weggever, krijg je namelijk veel sneller een grote lijst van abonnees. Immers: iedereen die jouw gratis cadeautje wil downloaden, krijgt van jou, gratis en voor niets, de maandelijkse updates erbij. Ze kunnen zich altijd weer afmelden, maar hee: als ze jouw gratis weggever interessant vonden, dan is de kans groot dat ze je blogs ook interessant vinden, daar zorg je wel voor!

Dat maken van die weggever kost je nu tijd en energie.

In een van mijn volgende blogs geef ik je tips over hoe je een mooie weggever bedenkt. Tot die tijd kun je op je website alvast een simpel invulveld aanbieden waarop mensen zich kunnen abonneren voor je tips. Je zet erboven: ‘Meer tips ontvangen?’ Of: ‘Op de hoogte blijven?’. En daaronder een veld voor hun naam en hun mailadres.

Welke systeem past bij jou?

Dat koppel je aan een geautomatiseerd systeem dat hun naam op een lijst zet, en jouw nieuwsbrief op vaste data aan alle namen staart. Zo simpel kan het zijn. Oja, dan moet je nog wel bepalen welk systeem het beste bij jou past. In mijn volgende blog zal ik je de verschillen tussen Mailchimp, Aweber en Autorespond laten zien!

Als het loopt, dan gaat het vanzelf. Langzaam of iets sneller, dat hangt grotendeels af van de frequentie waarmee jij je nieuwsbrief (en dus je weggever) promoot. Heb je nog vragen? Stel ze gerust, daarmee kan ik de waarde van mijn nieuwsbrieven weer verhogen. En ken jij nog mensen die wat kunnen hebben aan zo’n maillinglijst-vergelijker? Delen van dit bericht mag altijd.