Sta je er wel eens bij stil hoeveel onderhoud jouw website nodig heeft. En weet jij wat jouw websitebouwer precies voor je doet? Ik merk in mijn bedrijf dat veel ondernemers echt nauwelijks overzicht hebben van alle dingen die op de achtergrond gebeuren. Maar het enge daarvan is: ze weten niet wat er NIET gebeurt, totdat er iets misgaat. Vandaar dit checklijstje, kijk je het zelf even na?

Wie doet jouw onderhoud?

Dat is de eerste vraag. Je host verzorgt de verbinding en de ruimte, verder niets. Je webbouwer heeft de site voor je gemaakt. Maar als er geen afspraken zijn over een onderhoudscontract, kun je niet verwachten dat je site ook wordt bijgehouden.

Wat doe je met je updates?

Dat is bijvoorbeeld zo’n punt wat meestal onder een onderhoudscontract valt. Grote kans dat de gebruikte plugins op jouw site af en toe geupdate worden. Althans, dat kan, je krijgt dan een melding dat er een update beschikbaar is. Maar wie houdt dat in de gaten? Doet je webbouwer dat, of moet je dat zelf doen?

Wie doet je back-up?

Nog zoiets. De ergste, als het mis gaat. Want gek genoeg gaan veel ondernemers er vanuit dat de webbouwer altijd nog ‘wel ergens’ een kopie heeft van jouw site. Niet dus. Tenminste, dat hoeft niet. Tenzij je hebt afgesproken dat hij zorgt voor de back-up, en dan het liefst wekelijks. Zo is niet alleen je ontwerp gewaarborgd, maar ook al je blogs met alle reacties.

Wie ververst jouw agenda?

Op veel websites staan data, jaartallen, geplande bijeenkomsten. Is het niet in het overzicht van je trainingen, dan is het wel in bevestigingen die je eigenlijk nooit meer ziet. Heb je prijslijsten, dan vervang je die waarschijnlijk ééns per jaar. Niet per se omdat je de prijzen verhoogt, maar in elk geval omdat je het document voorziet van het goede jaar, in de titel én als documentnaam. En heb je ooit een actieprijs gehanteerd in een stunt die al lang is afgelopen? Dan is het wel zo handig dat je oude, hogere tarief, weer wordt vermeld. Houd dat in de gaten, of zorg dat iemand anders het voor je doet.

En hoe zit het met je blogs?

Als je net een nieuwe website hebt, zijn er wellicht vier of vijf blogs in één keer geplaatst. Maar wie plaatst het volgende blogbericht? Zijn er afspraken over? Niets is zo erg dan dat je de hele middag zit te zweten in het blog dat morgen verstuurd moet worden, en dat je webbouwer dan de eerstkomende twee dagen geen tijd heeft om jouw tekst op je site te zetten.

Voorkom misverstanden!

Allereerst door NU, deze week, te checken hoe jij het hebt geregeld. Wie doet nu wat? En als jij die update uitvoert, waar moet je dan op letten?

Wil je hulp?

Bedenk dan dat je niet voor al die details bij je webbouwer hoeft te zijn. Want een super creatieve ontwerper hoeft nog niet degene te zijn die jou ondersteunt bij een snelle actie met een blog.

Juist in die gevallen kan het handig zijn, merk ik aan mijn klanten, dat je iemand hebt die helpt met technische dingen. Zelf heb ik toevallig zo’n achtergrond, en ik ben niet voor niets begonnen met websites bouwen. Uiteindelijk is dat voortgekomen uit al die vragen van bestaande klanten die dingen wilden aanpassen, invoegen, updaten of back-uppen.

Dus kom jij tot de conclusie dat jij het onderhoud van jouw website nog niet helemaal goed hebt afgedekt? Denk dan eens aan je VA, dan spreken we vooraf af voor welke klussen en betaal je gewoon per 10 minuten, dan is alles voor iedereen wel zo duidelijk.

Vraag je je, na het lezen van dit blog, af of ik een bepaald onderdeel voor je kan regelen. Of er gratis software voor is? Welk systeem ik gebruik of aanraad? Vraag het me in het commentaarveld hieronder en ik help je graag op weg!