Ja natuurlijk kan je het allemaal zelf! Maar je moet jezelf de vraag stellen of dat ook daadwerkelijk noodzakelijk is. Helpt het je om je bedrijf te laten groeien?

Quote van klant:

Natuurlijk had ik als ZZP-er ook de bezwaren in mijn hoofd:
ik kan het zelf wel (nog wel), ik heb er (nog) geen geld voor…

Maar dat is gewoon niet waar!

Als ik de tijd die ik bespaar inzet, in de ontwikkeling van mijn bedrijf,
netwerken en acquisitie, dan is de investering er zo uit“

Bij elke stap die je zet moet je je goed afvragen of dat een stap is die je dichter bij je doel brengt. Als het jou doel is om meer omzet te genereren, is het dan zinvol om zelf een seminar te organiseren? Of besteed je dat uit, waardoor jij effectief voor je klanten bezig kan zijn?

Misschien is de stap om het organiseren van je seminar uit te besteden veel te groot voor je. Maar het is wel een heel duidelijk voorbeeld. Laten we er voor dit voorbeeld even van uit gaan dat je hier 40 uur mee bezig bent. Als jij in die 40 uur nu bezig kan zijn met acquisitie, een training kan geven of  andere declarabele werkzaamheden, dan brengt dat je veel dichter bij je doel van meer omzet dan het organiseren van het seminar. Dus overweeg dan serieus eens of je dit wel werkelijk zelf wilt doen.

Quote van klant:

“Als zelfstandig ondernemer houd ik me liever bezig met mijn vak dan
met mijn administratie. Na jaren zelf ploeteren en me frustreren,
heb ik zoveel mogelijk werkzaamheden uit handen gegeven.
Sinds Marijke voor mij werkt als Virtual Assistent (VA) heb ik meer
rust en meer focus op mijn kerntaken en werkzaamheden.”

Er zijn nogal wat werkzaamheden die een VA voor je kan doen, kijk maar eens op deze lijst!

Maar hoe bepaal je nu precies wat je wil en wat je kan uitbesteden? 

Maak een lijst met alle werkzaamheden die je moet doen
Noteer alles. Dus ook mail, telefoon, sociale media activiteiten en alle werkzaamheden voor klanten.

Noteer achter de werkzaamheden de tijd die je er gemiddeld mee bezig bent.
Dat laat je inzien hoeveel tijd je kwijt bent aan al die werkzaamheden die er nu eenmaal bij horen.

Noteer tevens de werkzaamheden die al langere tijd op je to-do-list staan.
Waarschijnlijk zijn dit werkzaamheden waar je gewoonweg geen zin of tijd voor hebt.

Ga op zoek naar iemand die je kan helpen met deze werkzaamheden.
Een VA kan veel taken van je overnemen. Zorg dat je iemand vind waar je vertrouwen in hebt. Om goed samen te werken moet het ‘goed’ voelen

Zorg voor een persoonlijk kennismakingsgesprek
Ga niet alleen af op een website maar ook de eerste indruk is van groot belang bij samenwerking

Zorg dat alle afspraken duidelijk worden vastgelegd.
Het is al voldoende om dit per mail te bevestigen.
Denk hierbij aan:

  • Wat is het tarief?
  • Wordt er op uurbasis of op opdrachtbasis gefactureerd?
  • Welke werkzaamheden worden er uitbesteed?
  • Wat is de deadline?
  • Wanneer is je VA bereikbaar?

 

Begin met een kleine opdracht uit te besteden
Denk daarbij bijvoorbeeld aan het uitzoeken van een nieuw telefoonabonnement.

Als je hierover tevreden bent zet je weer een volgende stap om iets uit te besteden.
Je moet leren uitbesteden, doe dat in kleine stapjes.

Is er iets waar je ontevreden over bent communiceer dit dan direct
Op die manier blijft de samenwerking goed, zo kunnen  misverstanden direct opgelost worden.

Ik hoor echter van veel mensen dat ze niet zo goed weten wat er allemaal bij komt kijken om een opdracht uit te besteden. Daarom wil ik jou via mijn blog handleidingen gaan geven om je hierop goed te kunnen voorbereiden.

Voor mij is het lastig om te bepalen wat je tegenhoudt om het te gaan uitbesteden. Mijn vraag aan jou is dus: wat zou je graag willen uitbesteden en waarom doe je dit nog niet?

Ik zie je antwoord graag onderaan het blog verschijnen. Dan kan ik hiermee aan de slag om je een beter inzicht te gaan geven in hoe het werkt en wat de mogelijkheden zijn.